Klub 2000 - Das Phantom - Biografie

Biografie

Nina Fischer
• 18.2.65 in Emden, lives in Berlin
1987-92 Visual Communication, Academy of the Arts Berlin, MA 1989-90 Audiovisuell, Rietveld-Academie, Amsterdam

Maroan el Sani
• 3.10.66 in Duisburg, lives in Berlin
1988-95 Studies Science of Communication and Film, FU Berlin, MA

Grants
1999 Villa Massimo, Rom
1998 Arbeitsstipendium des Kunstfond e.V.
1997 Arbeitsstipendium Bildende Kunst der Senatsverwaltung für Wissenschaft, Forschung und Kultur, Berlin
1995 Projektförderung der Stiftung Kulturfonds, Berlin
1994 Projektförderung der Stiftung Kulturfonds, Berlin
1991 Arbeitsstipendium für Fotografie der Senatsverwaltung für Kulturelle Angelegenheiten, Berlin
Solo Shows (selection)
1999 Gallery for Contemporary Art, Kunsthaus Dresden (K)
1998 Gallery Meile, Luzern Gallery Eigen+Art, Berlin
1998 Tokyo Metropolitan Museum of Photography, Tokio (C)
1997 Gallery Eigen+Art, Leipzig 1996 Gallery P-House, Tokyo (C) Gallery Eigen+Art, Berlin Gallery Meile, Luzern Gallery L, Moscow
Group Shows (selection)
1998 ISEA, Liverpool/Manchester(C) art club berlin, Mies van der Rohe Pavillion, Barcelona Transmission, Espace des Artes, Chalon-sur-Sâone, (C)
1997 Correspondences:
Berlin -Scotland, National Galleries of Scotland, Edinburgh (C)
Korrespondenzen: Schottland - Berlin, Berlinische Galerie, Berlin (C)
In Medias Res, Grenzenlos – Berlin in Istanbul, Istanbul (C)
1996 On Camp/Off Base, Tokyo Big Sight, Tokio (C)
Discord - Sabotage of Realities, Kunsthaus und Kunstverein, Hamburg (C) Unikumok, Ernst Muzeum, Budapest (C)
After dark, Stichting de Appel, Amsterdam Surfing Systems, Kasseler Kunstverein, Fridericianum, Kassel (C)
1995 Beyond the Borders, Kwangju Biennale 95, South Corea (C) Urban Legends - Berlin, Staatliche Kunsthalle, Baden-Baden (C) Film Cuts, Galerie Neuger/Riemschneider, Berlin
1994 Independant Art Space, London Minima Media, Medienbiennale 94, Leipzig (C)
Lectures
1997 “Aura Research”, National Galleries of Scotland, Edinburgh
1996 “Media and Occultism”, Research Center for Media Aesthetics, Kyoto
1995 “Cyberséance”, “When tekkno turns to sound of poetry”, Kunst-Werke-Berlin, Berlin
1994 “Talk with tomorrow”, St. Martin's School of Art, London Film / Video
Film und Video
1998 “Tokio(sur)face - 10 sec thinking about the future“, Videoloop, Beta SP, color, 5 min.
Klub 2000 - Rom, Paris, Marzahn”, short fiction, 16mm, b/w, 12 min.
1997 “Streetkids“, Comercial-Clip for Terre des Hommes, 35mm, color , 44sec. “Lumber”, Beta SP, 14 min. 1996 “Familyland”, 16mm, 11 min.
1995 “Be supernatural”, Video, Beta SP, 18 min.
Bibliographie
Kataloge, Bücher, Editionen / Catalogues, Books, Editions
1998 Klub2000, Rom-Paris-Marzahn, Nina Fischer, Maroan el Sani, Katalog, MaasMedia 1998, ISBN
  Aura Research - between light and darkness, Metropolitan Museum of Photography, Katalog, Tokyo
1997 In Media Res, grenzenlos, Berlin/Istanbul, Katalog, Verlag der Kunst, Berlin, ISBN: 90-5705-080-3
  Korrespondenzen, 12 Künstler aus Schottland und Berlin, Katalog, 10/97 Berlinische Galerie, Berlin
  Metronome, Magazin zur Dokumenta X , Hrsg. Clementine Deliss: „ Ist jede 7. Welle höher“ by the artists
1996 Unfrieden - Sabotage von Wirklichkeiten, Katalog, Kunsthaus and Kunstverein, Hamburg
  The Desire of Making the Invisible Visible, Katalog, “Don’t trust technology” by Krystian Woznicki, Gallery P-House, Tokio
  Surfing Systems, Katalog, CD-ROM, Kasseler Kunstverein, Fridericianum, Kassel, Verlag Stroemfeld/Roter Stern, Basel; Frankfurt am Main, 1996, ISBN 3-87877-576-8
1995 Art Cologne 95, Katalog, S.493, Köln
  Kwangju Biennale’95, Korea, Katalog, S.142-143
  “Urbane Legenden - Berlin”, Katalog, Staatliche Kunsthalle Baden Baden
1994 Minima Media, Katalog, Medienbiennale Leipzig 10/94
  “Nahubek”, Katalog, Galerie Fragnera, Prag (Nina Fischer)
1993 “Neue Produkte aus der Chaosforschung”, Broschüre, limit. Auflage, Nina Fischer, Maroan el Sani, Berlin
1992 “Jahreslabor - ein Bericht”, Katalog, Berlinische Galerie, Berlin (Nina Fischer)
1990 „Ebbe und Flut“, Buch-Edition, Auflage 6 (Nina Fischer)
Presse Print, Radio, TV
1998 taz, 24.Juli 98, s.22 „Aura wie ein Spiegelei“, Jenny Zylka, Berlin
  t ip 16/98, S. 84, kunst, Christina Wendenburg, Berlin
  zitty 15/98, S. 40, „Paris, Tokio, Marzahn“, Berlin
  Berliner Zeitung, 22. Juli. 98, S.9, „Phantomclubs“, Norman Lindner, Berlin
  Flyer Nr. 85, 3.-30.8.98, S. 8, „Berlin-Tokio-Marzahn“, Berlin
  TV-Beitrag, SFB ticket, 23.7.98 zur Ausstellung KLUB2000, Rom-Paris-Marzahn
  Déja-vubis, 13 /98, p.10 article by Yoko Sawada, Tokyo
  art vision, spring 1998 vol. 26-1, p. 97, Tokyo
  BT 4/98, p. 198, Tokyo
  The Japan Times, February 22, 1998, “What is that strange light on the frontier?” by Arturo Silva, Tokyo
  Asahi Evening News, February 19, 1998, ”Phantasmagorical pictures of the ghosts of greatness“ by Krystian Woznicki
1997 Tagesspiegel, 5.9.97, „Der Störfall als Normalfall“, Artikel von Elfi Kreis, Berlin
  Art in America, 1/97, p. 60, ”Berlin 97 - Surge to the Mitte“, New York
  Inter Communication, No.19, p.12-13, ”Aura Research“, Tokyo
1996 Kunstforum International, 11/96, „nach weimar, Surfing Systems”, S. 259-263
  Wired, Magazin, p.60-63, Oct. 96, Interview by Krystian Woznicky, Tokyo
  Studio Voice, Magazin, p.54-59, Oct.96, Interview by Sawaragi Noi, Tokyo
  Network Museum & Magazine Project, Sept.17, 1996, “The Desire of Making the Invisible Visible - Do you Believe in the Technology of ”Believing”?” by Yukiko Shikata, Tokio, http://park.org/Japan/DNP/forum/watch/Sep17_e.html#2
  Dice, Magazin, p.14, Sept.96, Tokio
  The Japan Times, Sunday, August 11, 1996, p.13, “Inquiry into the spiritual realm of art” by Arturo Silva, Tokio
  Zitty, No13/96, p.72, “Du fühlst dich echt gut”, Martin Conrads, Berlin
  Taz, 15.Juni 1996, Wand und Boden, “Mit harmonischen Wesen kommunizieren”, Brigitte Werneburg, Berlin
1995 Neue Bildende Kunst, Magazin, Sep.-Nov. 95, S. 99, Berlin
  Südwest 3, Fernseh-Interview und -beitrag, Kultur Südwest, 2.3.95, Baden-Baden
  Kulturjoker, 31.3.-13.4.95, Basel
  Chip, Computermagazin, 1/95, S.276ff, München
1994 Time out, Magazin, Dec.14.-21.95, London • Atelier international, No.809, 7/94, Tokio
1993 Taz, 6.November 1993, “Die Urangst vor Rostflecken und anderes Alltagsgrauen”, Fernando Offermann, Berlin
Links zu Ausstellungen / Texte:
  1998 telepolis, millenniumania for ISEA 98, Liverpool, http://www.heise.de/tp/deutsch/inhalt/sa/3279/1.html, Krystian Woznicki
  http//:www.isea98.org
  Technokulturen, Goethe-Institute Tokyo, Be supernatural, http://www.goethe.de/techno/GE/frameset.htm

© 1998 Nina Fischer und Maroan el Sani • Made by Laura Mars Grp. • Technical Support by THE THING